مهمترین ارگان جنسی بدن

مقاله ای از خانم دکتر بهاره صباغ ابریشمی،  روانپزشک و سکس تراپیست، درباره ارتباط بین بیماریهای روانپزشکی و اختلالات جنسی، که در هفته نامه سلامت  به چاپ رسیده است.

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسي
گروه روانپزشکي ويان

 

photo_2019-11-28_14-22-39.jpg

 

 

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

واژینیسموس

مقاله ای از خانم دکتر بهاره صباغ ابریشمی، روانپزشک، منتشر شده در هفته نامه سلامت، در مورد واژینیسموس 

 

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسي
گروه روانپزشکي ويان

 

 

photo_2019-11-28_13-25-46.jpg

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

سکس تراپی

زن و مرد در اتاق درمان مقابل من نشسته اند، میپرسم مشکل چیست؟
مرد می گوید دفعات کم رابطه جنسی بعلت بی میلی جنسی خانم!
زن هنوز دهان بارنکرده، اشک در چشمانش جمع می شود اما تنها به این جمله اکتفا می کند که دلخوریها و کدورتها زیاد است...حال دل من و رابطه خوب نیست.
همین دو جمله برای آشفته شدن مرد کافیست. با لحنی عصبانی می گوید قرار بود اینجا فقط از مشکلات جنسی مان صحبت کنیم و دنبال درمان باشیم، چرا حرفهای بی ربط می زنی؟!

♦️♦️♦️♦️
خانمی جوان به دنبال درمان مشکل واژینیسموس، در جلسه درمانی مهمترین دغدغه اش را این مساله مطرح می کند؛ هر بار که به اینجا می آیم و با شما در مورد مشکل خواب یا اضطراب یا روابط عاطفیم با همسرم صحبت میکنم بلافاصله به خودم نهیب میزنم که از موضوع اصلی دور شدی، تو برای موضوع دیگری اینجا هستی، از سکس بگو.
♦️♦️♦️♦️
آیا شما هم اینگونه فکر می کنید؟
آیا فکر می کنید برای یک سکس خوب صرفا باید آلت تناسلی و هورمونهای جنسی فرد سالم باشد؟ یا اینکه برای مغز بعنوان مهمترین ارگان جنسی اهمیت قائلید و باور دارید آلت تناسلی مثل باقی ارگانهای بدن صرفا یک گیرنده است و درک اصلی لذت و اهم برانگیختگی و ارگاسم برعهده مغز شماست.
برای داشتن یک سکس خوب اول از همه باید بهداشت روان خوبی داشت.

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسي
گروه روانپزشکي ويان

 

photo_2019-11-28_13-17-02.jpg

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

سیلدنافیل یا ویاگرا

🔎یکی از درمانهای شایع و دم دستی در اختلال نعوظ مردان سیلدنافیل یا ویاگرا میباشد.

🔎سیلدنافیل معمولا یکساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شده، طول اثر آن حدود 4ساعت و گاه طولانی تر است.

🔎شایعترین عوارض نامطلوب آن؛سردرد، دل درد، برافروختگی صورت، اسهال،سرگیجه،بثورات جلدی، دید نابهنجار است.

🔎خطرناکترین عارضه سیلدنافیل نقص بینایی دائمی است که ظرف 24ساعت پس از مصرف سیلدنافیل ظاهر میشود.

🔎مصرف همزمان سیلدنافیل با داروی قلبی حاوی نیترات بعلت خطر افت فشار خون شدید و سکته قلبی و مرگ ممنوع است.

🔎در سابقه سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، فشارخون، دیابت قندی و افراد بالای 70سال حتما قبل مصرف سیلدنافیل باید با متخصص قلب یا داخلی مشورت شود.

🔎بطور کلی بعلت خطرات و احتیاطات لازم در مصرف این دارو مصرف خودسرانه آن ممنوع و تجویز آن باید پس از مصاحبه و معاینه بالینی توسط روانپزشک تجویز شود.

سوال؛ آیا خانمها هم می توانند از قرص ویاگرا برای افزایش تحریک جنسی استفاده کنند؟ خانمها چه قرصی برای افزایش تحریک قبل از رابطه میتونن استفاده کنن؟

پاسخ؛  اگر چه در کتابها به این موضوع اشاره شده که می توان از داروهایی نظیر سیلدنافیل، تادالافیل و... برای اختلال تحریک پذیری جنسی خانمها نیز استفاده کرد، اما هنوز در بالین استفاده چندانی از آن نشده و تایید شده نیست.
و تنها داروی تایید شده در این زمینه به نام فلبانسرین یا ویاگرای صورتی در ایران موجود نیست.
اما در کل از آنجا که کمبود میل و تحریک پذیری جنسی در خانمها یک موضوع چند عاملیست، نیاز است فرد به لحاظ مشکلات جسمانی خصوصا هورمونی،کمبودهای تغذیه ای، مسائل روانی نظیر اضطراب، دپرشن و..، مشکلات بین فردی و رابطه ای، مشکلات جنسی پارتنر، جذابیت و مهارت جنسی پارتنر و داروها یا مواد مصرفی مورد بررسی کامل قرار گیرد و سپس بر حسب علت درمان مناسب اتخاذ گردد.
استفاده از ژلهای لوبریکانت ها جهت افزایش لغزنده سازی توصیه میشود، انواع خاصی از ژلها یا ترکیبات مکمل و یا هورمون تراپی بعد از بررسی و آزمایشات در صورت لزوم، قابل تجویز است.

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسي
گروه روانپزشکي ويان

 

                                                  photo_2019-11-28_13-13-55.jpg

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

دلایل سرد شدن روابط جنسی همسران، بعد از ازدواج

💞اغلب مشاهده می شود که روابط جنسی همسران مدتی بعد از ازدواج و زندگی زیر یک سقف، سرد می شود و رو به کاهش می گذارد. سکس که روزگاری یکی از موضوعات پر شور و حرارت زوجین بود، بی فروغ میشود و جایگاه خود را به مباحث متعدد و اولویتهای دیگر می دهد، اما به راستی چرا این اتفاق می افتد؟!
دلایل سردی روابط جنسی زوج متفاوت است، ما در زیر به بعضی از مهمترین آنها اشاره خواهیم داشت؛

⚠️حل نکردن اختلافات در زمان مناسب
همسرانی که در مورد مشکلات و کدورات هایی که نسبت به هم به دل دارند، صحبت نمی کنند، گره های کوچک زندگی خود را تبدیل به گره هایی کور می کنند که شاید به این سادگی ها قابل گشایش نباشد و این دلخوری و خاطرات تلخ و ناملایمات زندگی مشترک، مطمئنا به شکل ثانویه حس و کشش جنسی به سمت همسرانشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بطوریکه رفته رفته خشم و قهر آنها در غالب دلزدگی از سکس خود را نشان می دهد، ممکن است این مساله کاملا آشکار و آگاهانه باشد و فرد عامدانه از داشتن رابطه جنسی سر باز زند، و گاه ناخودآگاه، بطوریکه خود فرد به علت بی میلی جنسی و یا سایر اختلالات جنسی اش آگاه نباشد.

⚠️از بین رفتن جاذبه های زن و شوهر برای هم
گاهی افراد به مرور زمان دست از رسیدگی به خود می شویند و نسبت به بهداشت فردی و تناسب اندام و زیبایی و تنوع و جذابیت ظاهری و ظرافت های رفتاری خود بی توجه می شوند. و یا اینکه بعد از بچه دار شدن و گذشت چند سال به بهانه اینکه دیگر از آنها گذشته، اتاق خواب خود را تعطیل کرده و از آن غافل می شوند، حال آنکه "نیاز خلوت جنسی و عاطفی زوجین" همیشه وجود دارد.

⚠️عدم توجه به علائم هشدار دهنده نخستین

در ابتدا که زوجین تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند، به درستی به ملاکها و ترجیحات خود در انتخاب پارتنر دقت نمی کنند و یا اگر متوجه شوند که به طور مثال فاکتورهای مد نظرشان در فرد مقابل وجود ندارد، ساده انگارانه و به امید آنکه در طول زمان این مسائل مرتفع خواهد شد، تن به ازدواج می دهند، حال آنکه داستان ازدواج پیچیده تر از این حرفهاست‌.
بطور مثال مراجع خانمی که با شکایت عدم تمایل جنسی نسبت به همسرش مراجعه نموده، می گوید؛ همسرم مرد خوبیست اما از همان ابتدا با تیپ و اندام و ظاهر ایشان مشکلات جدی داشتم. به توصیه اطرافیان مبنی بر اینکه موقعیت ایشان خوب است و در عین حال این موضوع به مرور زمان رفع شده و مساله مهمی نیست ازدواج کردم، الان ۱۰سال از ازدواجم گذشته و صاحب دو فرزند هستم اما همچنان هیچ کششی به سمت همسرم ندارم و یک رابطه خارج زناشویی دارم.

⚠️ تغییر در طی زمان:
معمولا وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند، نقاط مشترک و تفاهم برانگیز زیادی را در میان خود جستجو و پیدا می کنند، اما به مرور زمان انسانها تغییر می کنند و اگر این تغییر هم سو با یکدیگر و یا با سرعت بسی متفاوت باشد، بعد از مدتها دو نفر از یکدیگر فاصله زیادی گرفته و تفاهمات تبدیل به اختلاف و چالش می شود و این موضوع بطور مستقیم و غیر مستقیم روی روابط جنسی آنها تاثیرگذار خواهد بود.
بطور مثال زوج جوانی که ۴سال بعد ازدواج، آقا به موقعیت مالی و شغلی بالایی دست پیدا کرده و خانم شغل و جایگاه اجتماعی خود را از دست داده و خانه نشین و متکی به مرد شده، و این مساله اختلافات زیادی را بین آن دو ایجاد کرده و روابط بین آن دو را سرد کرده...


🎯عدم تلاش برای جذب یکدیگر:
از جمله دیگر عواملی که منجر به سردی روابط همسران می شود این است که؛ دختر پسری که روزگاری برای جای گرفتن در دل دیگری زیباترین واژه ها را به کار می بردند و لطیف ترین رفتارها را نسبت به یکدیگر داشتند، امروزه از هر تلاشی برای جذب پارتنر خود خودداری کرده و چه بسا زندگی مشترک در اولویت چندم برنامه هایشان قرار گیرد، و برای حفظ و اعتلای رابطه خود هیچ تلاشی نکرده و باغچه زندگی مشترک را به حال خود رها کنند.

🎯صاحب فرزند شدن؛
صاحب فرزند شدن همانقدر که می تواند بهانه ای برای بیشتر در کنار هم بودن باشد، اما اگر فرزند کانون توجه صرف واقع شود، می تواند باعث دوری و غفلت زوجین از یکدیگر شده و روابط عاطفی و جنسی زوج را به شدت متاثر کند، این موضوع بیشتر در زنان و بعد زایمان اتفاق می افتد و اغلب شکایت و نارضایتی مردان را به دنبال دارد.

🎯ادامه تحصیل و مشغله کاری زیاد؛
در مواردی که یک یا هر دو زوج به فکر ادامه تحصیل می افتد و یا در جهت پیشرفت شغلی وقت و انرژی بیشتری در خارج خانه صرف می کند و یا حتی دچار بحرانی در کارش می شود و تمرکزش از خانه و همسر منحرف میشود، اگر این مساله توسط زن و شوهر به خوبی مدیریت نشود، رفته رفته لطمات جبران ناپذیری به زندگی زوجین وارد خواهد کرد.

🎯وجود مشکل جنسی در یکی از پارتنرها و عدم توجه به حل آن
.پایان.

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسي
گروه روانپزشکي ويان

 

 

                                               photo 2019 11 28 12 59 56        

 

 

 

 

 

 

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

 

گروه  تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ویان
مطب دکتر سامرند سلیمی

مطب سعادت آباد

سعادت آباد. میدان کاج به سمت جنوب. اولین کوچه سمت راست(مقدس یا یازدهم).ورود با خودرو از خیابان پانزدهم . پ 3. و 302. ط 3
02122385679 - 02122385718

مطب میرداماد

میرداماد. میدان مادر. خیابان سنجابی (بهروز). کوچه یکم سمت راست. پ 8 . و 17. ط2
02122904886 - 02122904887


ساعت کاری

شنبه - پنجشنبه :  21-15