هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 4020

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 682

‍ ‍ ‍ درمان اختلالات روانپزشکی

امروز در حین پاسخگویی به سوالات کاربران محترم در فضای مجازی به نکته مهمی برخوردم.
برخی از سوالاتی که در شبکه های پزشکی از روانپزشکان پرسیده میشود ، و نمونه آن را به پیوست برای شما خواهم آورد جای تامل دارد و بعضا نگران کننده به نظر می رسد؛

توجه به این مطلب بسیار مهم و اساسی است که اختلالات روانپزشکی به اندازه بیماریهای جسمانی مهم و درمان آن به شیوه صحیح در اولین فرصت ضروریست.
اگر دست و پای شما دچار شکستگی شود آیا به متخصص اورتوپدی پیام می دهید و از او می خواهید شیوه صحیح گچ گرفتن یا جراحی استخوان را به شما آموزش دهد یا در اولین فرصت ممکن و به شکل اورژانسی خود را به پزشک می رسانید؟!
اگر دچار دل درد شوید و در قدم اول با مصرف چای نبات اقدام به خود درمانی کنید و درد شما تسکین نشود و یا افزایش یابد، حتما به پزشک برای تشخیص و معالجه مراجعه می کنید و در اینترنت به دنبال قرصی برای درمان خود نمی گردید.
مشکلات روانپزشکی مثل اضطراب، افسردگی و... اگر حاد شود و یا طولانی و مزمن، احتیاج به مراجعه حضوری به روانپزشک دارد، در ویزیت روانپزشکی شرح حال دقیق از خود بیمار در مورد علائم فعلی، مشکلات قبلی، درمانهای قبلی، مشکلات جسمانی، مصرف دارو و مواد، شرح حال خانوادگی و...گرفته میشود، گاهی برای فرد بر حسب نیاز آزمایشات بالینی، نوار مغز یا تصویر برداری مغزی و یا تستهای روانشناسی درخواست میشود و یا از همراهان وی نیز شرح حال تکمیلی گرفته میشود، و نهایتا با توجه به جمیع این مسائل در مورد درمان تصمیم گیری میشود، بنابراین خود درمانی و کسب اطلاعات دارویی در فضای مجازی یا با مشورت با دوستان و یا پرسیدن این قبیل سوالات در شبکه های سلامتی از پزشکان کار عاقلانه ای نیست و می تواند به سلامت جسمی و روانی فرد آسیب جدی بزند.

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و روان درمانگر
گروه روانپزشکي ويان

 

photo_2019-11-28_12-03-31.jpg

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

میزوفونیا یا صدا بیزاری

↩️میزوفونیا یا 4S (Syndrome Selective Sound Sensivity) به معنی موقعیتی است که احساسات یا افکار و یا واکنشهای فیزیکی شدیدا منفی در یک فرد به دنبال شنیدن صداهای خاص همچون صداهای ناشی از دهان مثل هنگام غذا خوردن، نفس کشیدن، عطسه، خمیازه و... برانگیخته میشود.
این اختلال ممکن است زندگی اجتماعی فرد و روابطش را مختل کند.

↩️میزوفونیا جزء بیماریهای مربوط به گوش یا اختلالات روانپزشکی محسوب نمیشود، اما ممکن است در همراهی با اختلالات اضطرابی و وسواس، خلقی، بیش فعالی-کم توجهی و ...باشد.
در اصل میزوفونیا به دنبال یک اختلال در سیستم شنیداری مرکزی در مغز و نه در گوشها، ایجاد میشود. این وضعیت ممکن است مربوط به چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن مغز شما نسبت به صداهای خاص باشد و پاسخ خودکار و غیر ارادی را در بدن شما ایجاد کند.

↩️شروع این وضعیت ماندگار بین سنین ۹تا ۱۳سال است، تحریک اولیه اغلب توسط فردی از اعضای نزدیک خانواده صورت می گیرد.
شیوع میزوفونیا شناخته شده نیست و اینکه آیا در مردان بیشتر است یا در زنان و نیز آیا در افراد جوان بیشتر است یا مسن، مشخص نیست. رد پای ژنتیک در این اختلال در هاله ای از ابهام است.

↩️درمان این وضعیت بطور قطعی شناسایی نشده اما توصیه به انجام ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت استرس تا حدود زیادی میتواند این اختلال را کنترل کند.استفاده از هدست برای استتار صدایی که نسبت به آن حساسیت وجود دارد و یا ژنراتور تولید نویز سفید، استفاده از هدفون و آهنگ زمینه ای ملایم و آرام بخش مثل صدای امواج دریا، روشهای غیر دارویی همچون مواجهه درمانی یا درمانهای شناختی رفتاری و استفاده از داروها جهت درمان اختلالات همراه شاید بتواند تا حدی موثر باشد.

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و روان درمانگر
گروه روانپزشکي ويان

 

                                                                    photo_2019-11-28_11-04-31.jpg

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

نوسان خلق

‍ 📣📣همه چیز درباره ی نوسان خلق📣📣

🔹نوسان_خلق به معنای تغییر برجسته در هیجان و خلق است. همه ی اشخاص در طول زندگی نوسان_خلق را تجربه می کنند، در حقیقیت نوسان های ساده و کوچک در خلق بخشی از زندگی عادی و طبیعی افراد است.

🔹 با این وجود نوسان_خلق در برخی افراد به حدی شدید، سریع و جدی است که عملکرد روزمره ی آن ها مختل می شود.

🔺اختلال_دوقطبی نمونه ی بسیار خوبی از نوسان خلق است. به این معنا که خلق فرد به طور متناوب بین دو حالت افسرده و مانیا(سرخوشی) در رفت و برگشت است.

🔹اگر نوسان_خلق برای مدت زمانی بیش از چند هفته ادامه داشته باشد و شدت آن به گونه ای باشد که پروابط_بین فردی و کار شخص را مختل کند، نیازمند توجه جدی و مراجعه به متخصص می باشد.

🔹 کمک پزشک_متخصص می تواند منجر به فهمیدن علت پشت پرده ی این نوسانات و استفاده ار بهترین درمان ممکن بشود.

‼️در حقیقت نوسان_خلق مشکلی نیست که به خودی خود حل شود و با گذشت زمان، به مرور وخیم تر خواهد شد.

🌀اما گاهی اوقات این نوسان_خلق علت های ساده تری دارد که نگران کننده نیستند.

🌀به عنوان مثال مصرف برخی داروها  و مواد_غذایی می توانند موجب بروز علائم نوسان_خلق شوند.

✅بهترین کار آن است که بعد از تجربه ی نوسان_خلق ، فعالیت هایی که در  ساعات و روزهای گذشته انجام داده اید مرور کنید و برای مدتی تمام این موارد را یادداشت کنید تا بتوانید عوامل_موثر در ایجاد نوسان_خلق را
شناسایی کنید.

‼️اما اگر با وجود رعایت این موارد موفق به کشف عامل خاصی نشدید و شدت نوسانات به گونه ای بود که در زندگی اجتماعی و شغلی شما اختلال ایجاد می کرد، حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

#دکتر_نینا_سلامت_بخش
#روان_پزشک_زوج_درمانگر
#روان_درمانگر
#مشاوره_پیش_از_ازدواج
#گروه_روانپزشک_ویان
#مطب_دکتر_سامرند_سلیمی
@vianclinics

وقتی پاها بی قرار میشوند...- سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار

🚦سندرم پای بیقرار، با وجود علائمی همچون؛ احساس ناخوشایند خارش، سوزن سوزن شدن یا حرکت چیزی در زیر پوست که اغلب حین استراحت و خواب اتفاق می افتد و با تکان دادن پاها مختصری تسکین می یابد، تشخیص داده میشود.

🚦وجود این سندرم یکی از علل بی خوابی محسوب میشود.

🚦اگرچه علت واقعی شناخته شده نیست اما دانشمندان حدس می زنند وراثت نقش مهمی را در این میان ایفا می کند.دیگر فاکتورهای مرتبط با پیشرفت یا وخیم شدن وضعیت سندرم شامل؛
بارداری، بیماریهای مزمن همچون؛ پارکینسون، کمبود آهن و فولات، کمبود ویتامینهای C، D، E، نارسایی کلیه، دیابت و نوروپاتی محیطی و...
داروها؛ مثل داروهای ضد افسردگی، ضد روانپریشی و داروهای ضد سرماخوردگی و آلرژی حاوی آنتی هیستامینهای خواب آور و ضد تهوع ها و....
همچنین مصرف الکل و بی خوابی می تواند علائم را بدتر کند.

🚦درمان؛
خبر خوب آنکه این مشکل به راحتی قابل درمان است.
در صورتیکه علائم خفیف تا متوسط است، درمان شامل داشتن رفع علل زمینه ای، برنامه ورزشی منظم برای بهبود گردش خون اندامها، الگوی خواب و بیداری منظم و خواب کافی، کاهش میزان مصرف الکل و سیگار، ماساژ پاها، حمام آب داغ، گرم کردن پاها یا استفاده از پک یخ و...می باشد.
بعلاوه داروهای مختلفی نیز برای درمان موارد متوسط تا شدید وجود دارد که بعد از انجام آزمایشات لازم و اخذ شرح حال قابل تجویز است.

🚩🚩پس چنانچه داروی اعصاب مصرف می کنید و احساس ناخوشایندی در پاهای خود دارید، در این مورد با روانپزشک خود صحبت کنید تا درمان مناسب را برای شما آغاز کند.🚩🚩

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و روان درمانگر 
گروه روانپزشکي ويان

 

                                         paaaa.jpg

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

دندان قروچه و مشکلات روان

 

✅ اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح ها با سردرد یا دندان درد یا درد فک و صورت بیدار می شوید، احتمال دارد در طول شب مشغول دندان قروچه بوده اید و خودتان بی خبر هستید و این صدای ناخوشایند همخوابه شما را رنج می دهد.

✅ از آنجا که دندان قروچه معمولا حین خواب رخ می دهد، بسیاری از افراد در مورد آن آگاهی ندارند. فقط ممکن است بعضی صبح ها از درد فک یا دندان ها شکایت داشته باشند. دندان قروچه ای که هنگام خواب رخ می دهد معمولا به صورت فشاردادن دندان ها روی هم یا ساییدن آنها به هم است اما گاهی دندان قروچه در طول روز و هنگام بیداری رخ می دهد که معمولا واکنشی به یک تحریک خاص است مثلا موقع اضطراب یا عصبانیت.

✅اینکه چرا دندان قروچه اتفاق می افتد هنوز به درستی شناخته شده نیست. به نظر نمی رسد بی نظمی دندانها شدت آن را بالاتر ببرد اگر چه نظریه شایعی است.
دندان قروچه ندرتا به تنهایی اتفاق می افتد و نتیجه تحقیقات نشان می دهد که این مشکل در کسانیکه اختلالات خوابی نظیر آپنه انسدادی خواب، حرف زدن در خواب، فلج خواب، توهمات حین خواب و... دارند، بیشتر گزارش شده که در این میان اختلالات تنفسی مرتبط با خواب بزرگترین عامل خطر مرتبط با دندان قروچه به نظر می رسد.

✅دندان قروچه ممکن است در افراد جوان، سطح تحصیلی بالاتر و ثانویه به مصرف سیگار، کافئین، الکل، محرکهای روان نظیر آمفتامین و کوکایین روی دهد. چرا که مصرف این مواد سطح برانگیختگی مغز را بالا می برد و ایجاد مشکل در به خواب رفتن، امتداد خواب و خواب آلودگی روزانه می کند.

✅نزدیک به ۷۰درصد موارد دندان قروچه در نتیجه یک اضطراب یا استرس اتفاق می افتد که در این میان استرسهای شغلی بسیار حائز اهمیت هستند، و این مساله در میان مردان کارگر با سطح حمایت اجتماعی پایین مشهود است.

✅درمان با برخی داروهای روانپزشکی نظیر مهارکننده های سروتونین مثل فلوکستین و سیتالوپرام و... می تواند باعث ایجاد یا تشدید دندان قروچه شود و همچنین تشنج در خواب بایستی با دندان قروچه افتراق داده شود.

✅شدت بیماری بر اساس گسیختگی خواب، درد منتج از آن و آسیب دندانی قضاوت می شود.
درمان معمولا بر پایه مراقبت از دندانها در حین خواب با استفاده از محافظهای دهانی است، ترک مواد، تعویض داروهای مسبب دندان قروچه، کنترل استرس و اضطراب بیمار با استفاده از دارو، ریلکسیشن، هیپنوز، بیوفیدبک و درمانهای شناختی رفتاری و... از موارد توصیه شده جهت درمان این مساله می باشند.

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسي
گروه روانپزشکي ويان

                                                   dand.jpg           

 

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

 

گروه  تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ویان
مطب دکتر سامرند سلیمی

مطب سعادت آباد

سعادت آباد. میدان کاج به سمت جنوب. اولین کوچه سمت راست(مقدس یا یازدهم).ورود با خودرو از خیابان پانزدهم . پ 3. و 302. ط 3
02122385679 - 02122385718

مطب میرداماد

میرداماد. میدان مادر. خیابان سنجابی (بهروز). کوچه یکم سمت راست. پ 8 . و 17. ط2
02122904886 - 02122904887


ساعت کاری

شنبه - پنجشنبه :  21-15