‍ مشکلات روانپزشکی در بارداری

💟در طی روند یک بارداری، علاوه بر سلامت جسمانی مادر، سلامت روان مادر نیز روی سلامت کلی جنین، پروسه زایمان و رشد و نمو بعدی نوزاد در سالهای بعد تاثیرگذار است و اختلالات روانپزشکی نظیر؛ مشکلات خلقی، اضطرابی، روانپریشی، بیخوابی و... در حین بارداری یک عامل خطر بالقوه برای ایجاد ناهنجاریهای مادرزادی و مرگ و میر حول و حوش زایمان محسوب می شود. 

بطور مثال در برخی مطالعات آمده که اختلالات خلقی احتمال زایمان زودرس را بالا می برند.

💟توجه به این نکته بسیار ضروریست که بارداری همچون ازدواج فرد را در مقابل عود اختلالات روانپزشکی محافظت نمی کندو حتی گاهی اوقات بعلت تغییرات هورمونی، خستگی و شب بیداری، افزایش حجم مسئولیتها، تغییرات بدنی نظیر افزایش وزن و...اوضاع روانی فرد بدتر هم می شود.

💟علی رغم نگرانیهای فراوان در خصوص درمان اختلالات روانپزشکی با دارو در این دوران، شایان ذکر است که داروها در مجموع مسئول بخش کوچکی از ناهنجاریهای جنین(مجموعا حدود ۵درصد همه موارد) هستند.

💟اگرچه مجموع یافته های ما تا کنون نمی تواند با قطعیت بی خطر بودن داروها را در بارداری اثبات کند، اما داروها از نظر احتمال آسیب به جنین به رده های مختلفی تقسیم می شوند و ما امکان انتخاب داروهای ایمن تری را در صورت نیاز خواهیم داشت.

💟هر چند که سعی ما بر این است که در سه ماهه اول بارداری( زمان تشکیل اعضای اصلی جنین) هیچ داروئی تجویز نشود و از روشهایی نظیر درمانهای شناختی-رفتاری، حمایتی، اصلاح بهداشت خواب و نوردرمانی و ترکیبات فولات و امگا سه و... مصرف کنیم، اما در زنانی که بیماری جدی روانپزشکی دارند و یا در معرض خطر عود بالا قرار دارند، تعویض دارو به دارویی که خطر کمی برای جنین دارد با کمترین دوز موثر، یک اصل مهم تلقی می شود.چرا که عود بیماری در اثر قطع دارو نسبت به تداوم دارو عواقب بیشتری برای مادر و جنین خواهد داشت.

❌پس از تصمیم به بارداری در خصوص شروع و ادامه مصرف داروهای اعصاب و یا قطع آن با روانپزشک خود مشورت کنید.❌

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسي
گروه روانپزشکي ويان

 

                                                        bar.jpg

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

برچسب ها: مشکلات ارتباط جنسی

 

گروه  تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ویان
مطب دکتر سامرند سلیمی

مطب سعادت آباد

سعادت آباد. میدان کاج به سمت جنوب. اولین کوچه سمت راست(مقدس یا یازدهم).ورود با خودرو از خیابان پانزدهم . پ 3. و 302. ط 3
02122385679 - 02122385718

مطب میرداماد

میرداماد. میدان مادر. خیابان سنجابی (بهروز). کوچه یکم سمت راست. پ 8 . و 17. ط2
02122904886 - 02122904887


ساعت کاری

شنبه - پنجشنبه :  21-15