زن، یائسگی، مشکلات جنسی

 

✴️دوره منوپوز یا همان یائسگی در زنان به معنی توقف قاعدگی می باشد و رنج شروع این دوران را در رفرنس های مختلف متفاوت ذکر کرده اند اما بطور کلی بین سنین ۴۵تا ۵۵سال می باشد.

✴️در این دوران بدنبال توقف تخمک گذاری، ناباروری در زنان ایجاد میشود. و در عین حالی که عادت ماهیانه در زن متوقف شده، ترشح هورمونهای جنسی زنانه(استروژن و پروژسترون) نیز کم میشود.از جمله تغییرات دیگر این دوران سفت و خشک شدن (آتروفی) ناحیه تناسلی زنان یعنی واژن، لابیاها و...است.

✴️به دنبال تغییرات ذکر شده، بسیاری از زنان از کاهش میل جنسی و یا با کاهش خونرسانی در اندامهای جنسی از کاهش ترشحات و برانگیختگی شکایت دارند.خشکی واژن ممکن است درد و ناراحتی برای خانم در موقع نزدیکی ایجاد کند و عملکرد جنسی را با مشکل مواجه کند.

✴️هر چند از بعد دیگر این دوران میتوان به منزله یک فرصت مناسب برای زوجی باشد که همه عمر به دنبال جلوگیری از بارداری و نگران این موضوع در روابط جنسی شان بوده اند و حالا با خیال راحت از بارداری و بزرگ شدن بچه ها و خالی شدن خانه میتوانند مثل اولین روزهای زندگی مشترکشان باهم روابط جنسی پرشوری را تجربه نمایند.

✴️برای رفع مشکلات جنسی نظیر خشکی واژن و کاهش برانگیختگی زنان ژل های لوبریکانت موجود در بازار بشدت توصیه میشود.

✴️هورمون درمانی یا HRT جایگزین به روش کرمهای موضعی ویا قرصهای خوراکی(که البته تجویز آن شرایطی خاص را می طلبد) اکثر عوارض دوره منوپوز را در خانمها کاهش می دهد.

✴️برای مشکلات باقی مانده دیگر نیز سکس تراپی میتواند کمک شایان توجهی به زوجین در این زمینه کند.

✴️ضمن اینکه داشتن سلامت جسمی و روانی در زندگی جنسی یک زن در سنین بعد یائسگی تاثیرگذار است، داشتن تصویر ذهنی مطلوب از روابط جنسی در تاریخچه زندگی فرد نیز روی این موضوع تاثیرگذار است.

 

دکتر بهاره صباغ ابريشمي
روانپزشک و درمانگر اختلالات جنسي
گروه روانپزشکي ويان

                                                       333.jpg

 

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

برچسب ها: مشکلات ارتباط جنسی

 

گروه  تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ویان
مطب دکتر سامرند سلیمی

مطب سعادت آباد

سعادت آباد. میدان کاج به سمت جنوب. اولین کوچه سمت راست(مقدس یا یازدهم).ورود با خودرو از خیابان پانزدهم . پ 3. و 302. ط 3
02122385679 - 02122385718

مطب میرداماد

میرداماد. میدان مادر. خیابان سنجابی (بهروز). کوچه یکم سمت راست. پ 8 . و 17. ط2
02122904886 - 02122904887


ساعت کاری

شنبه - پنجشنبه :  21-15