مهارت گوش دادن فعال ( از مهارت های زندگی زناشویی و ازدواج موفق) قسمت دوم

❌❌ الگوهای مخرب گوش دادن فعال ❌❌

 

 ❌ ذهن خوانی : موقعی که به گفته های همسرتان توجه نمی کنید یا اعتماد ندارید و به جای آن سعی می کنید منظور واقعی او را از قبل در ذهن خود تصور کنید ، ذهن خوانی می کنید...

❌ مرور ذهنی : شما آنقدر گفته های خود را در ذهن مرور می کنید که هرگز حرف های همسرتان را نمی شنوید. حتی ممکن است یک گفتگوی طولانی را در ذهن خود مرور کنید.

 

❌ انتخاب گزینشی: به برخی گفته های همسرتان گوش می دهید اما به برخی دیگر گوش نمی دهید.

 

❌ قضاوت کردن : به این معنا که به دلیل برخی قضاوت های منفی به همسرتان گوش نمی دهید. یا صرفا جهت برچسب زدن و دادن لقب های منفی به او گوش می دهید.

 

❌ رویا پردازی : حواس همه ممکن است هنگام گوش دادن به فرد مقابل پرت شود به خصوص موقعی که چندین سال با آن فرد هستید ، راحت تر گوش دادن به او را متوقف می کنید و غرق در خیالات خود می شوید. اگر توجه کردن به همسرتان برایتان سخت است ، ممکن است علامت این باشد که از تماس با موضوعات خاصی اجتناب می کنید.

 

❌ پند و اندرز : در این حالت شما با پند و اندرز های خود میان کلام همسرتان می پرید و نمی گذارید او جملات خود را تکمیل کند.

 

❌ مشاجره : در این حالت صرفا به منظور مخالفت، بحث و دعوا به همسرتان گوش می دهید. موضع می گیرید و از آن موضع بدون توجه به صحبت های همسرتان دفاع می کنید.

 

❌ همیشه بر حق بودن : وقتی طرف مقابل می گوید که حق با شما نیست به حرف های او گوش نمی دهید. برای اجتناب از هرگونه پیشنهادی مبنی بر اینکه شما در اشتباه هستید ممکن است دروغ بگویید ، داد بزنید ، موضوع بحث را عوض کنید ، طعنه بزنید دلیل تراشی کنید و…

 

❌ منحرف کردن بحث : موضوع را عوض می کنید یا آن را شوخی می گیرید. با این کار از گوش دادن به نگرانی های جدی همسرتان خودداری می کنید.

 

❌ تسکین دادن : خیلی سریع با گفتگو های طرف مقابلتان موافقت می کنید. به محض این که همسرتان ابراز رنجش  می کند میان کلام او آمده و می گویید : بله…. حق باتوست …. می دانم  … متاسفم . آنقدر نگران آن هستید که همسرتان شما را فردی حامی بداند که زمان کافی به او نمی دهید تا افکارش را بیان کند.

 

دکتر زینب صائمی

روان پزشک، زوج درمانگر

گروه روان پزشکی ویان

دکتر زینب صائمی
نویسنده: دکتر زینب صائمی
روانپزشک، زوج درمانگر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر زینب صائمی

 

گروه  تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ویان
مطب دکتر سامرند سلیمی

مطب سعادت آباد

سعادت آباد. میدان کاج به سمت جنوب. اولین کوچه سمت راست(مقدس یا یازدهم).ورود با خودرو از خیابان پانزدهم . پ 3. و 302. ط 3
02122385679 - 02122385718

مطب میرداماد

میرداماد. میدان مادر. خیابان سنجابی (بهروز). کوچه یکم سمت راست. پ 8 . و 17. ط2
02122904886 - 02122904887


ساعت کاری

شنبه - پنجشنبه :  21-15