‍ قوانین گفتگو در روابط زوجین

 

شیوه های غلط رایج در جریان مکالمه بین زوجین؛

?1-یکی از زوجین تمایل به سخنرانی دارد و اجازه صحبت به طرف مقابلش را نمی دهد، بنابراین زوج دیگر دچار حس استیصال و ناکامی شده و به فراخور این حس رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهد مثلا صحبتهای طرف مقابلش را قطع کرده و یا به شیوه های دیگری خشم خود را ابراز می کند

?2-الگوی شایع دیگر آن است که زوجین بجای بررسی جنبه های مختلف ماجرا و حل مساله با یکدیگر، دعوا و جدل میکنند و در مورد دیگری قضاوت کرده و شخصیت فرد مقابل را زیر سوال میبرند و از در خصومت با هم وارد بحث می شوند.

?3-خیلی اوقات جریان مکالمه بین زوجین از موضوع اصلی منحرف شده و یکی از زوجین یا هردو قادر نیستند که در جریان گفتگوی اصلی باقی بمانند، مثلا بحث از مسائل اقتصادی به سمت رفتار مادرشوهر کشیده میشود و در عین حال که موضوع اصلی حل نشده، مطلب دیگری به آن اضافه میشود و کار دشوارتر میشود.

♻️زوجین بایستی تحت هر شرایطی به یکدیگر احترام بگذارند و از جاده ادب و نزاکت خارج نشوند.

 

♻️ادبیات گفتگوی زوجین بایستی توام با عشق و علاقه باشد. و همواره به یاد داشته باشند که آنها دشمن یکدیگر نیستند، بلکه دوستانی هستند که با هم در برخی مسائل اختلاف نظر دارند.

 

♻️در جریان مکالمه سخنرانی نکنند؛ بمعنی آن که صحبت طرفین کوتاه باشد و بعد از چند جمله نظر دیگری را خواسته و بهم اجازه صحبت کردن بدهند.

 

♻️طرفین شنونده فعال باشند، از هم سوال کنند، صحبتهای یکدیگر را خلاصه کرده و از درک صحیح خود از جملات دیگری مطمئن شوند و سعی در کشف نقطه نظرات و دیدگاه طرف مقابل داشته باشند، نه اینکه بخواهند به جای گوش دادن به صحبت دیگری صرفا جواب او را بدهند و عقل و درایت و برتری خود را اثبات کنند.

 

♻️زوجین باید در جریان اصلی گفتگو باقی بمانند و از مبحث ابتدایی خارج نشوند و به اصطلاح از این شاخ به آن شاخ نپرند.هر کدام از زوجین که متوجه انحراف دیگری از موضوع اصلی شد بهتر است خیلی محترمانه به فرد مقابل تذکر دهد و او را به مبحث اولیه هدایت کند.

 

♻️پایان گفتگو باید خوب باشد و زوجین از یکدیگر بابت اختصاص وقت و شرکت در مکالمه تشکر کنند، حتی اگر بحث به ظاهر به نتیجه نرسیده باشد.همچنین در صورت عدم تمایل یکی از زوجین به ادامه گفتگو در آن زمان میتوان مکالمه را موقتا خاتمه بخشید و قرار مکالمه دیگری را به اتفاق هم تعیین نمود.

 

دکتر بهاره صباغ ابریشمی 

روانپزشک و زوج درمانگر 

گروه روانپزشکی ویان

 

دکتر بهاره ابریشمی
نویسنده: دکتر بهاره ابریشمی
روان پزشک، روان درمان گر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر بهاره ابریشمی

برچسب ها: زوج درمانی و مشاوره قبل ازدواج

 

گروه  تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ویان
مطب دکتر سامرند سلیمی

مطب سعادت آباد

سعادت آباد. میدان کاج به سمت جنوب. اولین کوچه سمت راست(مقدس یا یازدهم).ورود با خودرو از خیابان پانزدهم . پ 3. و 302. ط 3
02122385679 - 02122385718

مطب میرداماد

میرداماد. میدان مادر. خیابان سنجابی (بهروز). کوچه یکم سمت راست. پ 8 . و 17. ط2
02122904886 - 02122904887


ساعت کاری

شنبه - پنجشنبه :  21-15