چگونه اعتماد به نفس خودمان را افزایش دهیم؟

👈 اعتماد به نفس یا حرمت نفس یک احساس، درک و باور درونی تقریبا پایدار و مبتنی بر واقعیت نسبت به ارزش و توانمندی خود است.
 
👈 حرمت نفس در واقع پاسخ درونی وجود انسان به این سوال که من کیستم می باشد. حرمت نفس همچون ترازو یا خط کش درونی است که فرد با آن خود و جهان پیرامون را ارزیابی کرده و می سنجد و بر اساس آن حس، فکر و رفتار می کند.
 
👈 کودک در حوالی ۱۸ ماهگی خود را به عنوان موجودی کاملا مجزا و مستقل به رسمیت شناخته و مفهوم من ( مال من ) در ذهن او شکل می گیرد. در این زمان که توانایی هایی هم بدست آورده ( صحبت کردن، راه رفتن، تفکر و ... ) شروع به شناختن خود می کند و در اینجا هست که پایه های حرمت نفس انسان به تدریج شروع به ساخته شدن و شکل گیری می کنند.
 
👈 البته کودک تا سن ۶-۷ سالگی هنوز قدرت تفکر انتزاعی و استدلالی ندارد و لذا هر آن چه در ذهن و روان او گذاشته و کاشته می شود بسیار عمیق و نافذ خواهند بود.
 
👈 اما سیستم فکری ما اساسا تا اواخر نوجوانی به یک حد تقریبا با ثبات و پایدار می رسد و دیگر اکثر اعمال، رفتار، احساسات و حتی فکر کردن ما به صورت یک روند ناخودآگاه عمل می کند.
 
👈 اما اشکال افراد با حرمت نفس پایین در این است که بسیاری از این چیزهای یاد گرفته شده و زیربنای باورها اساسا اشتباه و نادرست بوده اند و برای اصلاح باید آن ها را از ضمیر ناخودآگاه و نیمه خودآگاه به ضمیر خودآگاه انتقال داد و آن گاه سیستم جدید با پایه درست را به صورت آگاهانه و با تمرین جایگزین آن نمود.
 
👈 در واقع به کمک فرد متخصص و یک روان_درمانگر خوب، فرد می تواند با بدست آوردن آگاهی و تلاش و تمرین حرمت نفس خود را افزایش دهد. ولی لازمه آن این است که خانه زیر بنایی باورها و افکار نادرست ذهنی خود را خراب کرده و آن را دوباره از نو و بر پایه درست بسازد.
 
 
🍁 دکتر_زینب_صائمی
 
روان_پزشک ،  روان_درمانگر   
 
گروه_روانپزشکی_ویان
 
دکتر زینب صائمی
نویسنده: دکتر زینب صائمی
روانپزشک، زوج درمانگر و سکس تراپیست

مشاهده سایر مطالب دکتر زینب صائمی

 

گروه  تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ویان
مطب دکتر سامرند سلیمی

مطب سعادت آباد

سعادت آباد. میدان کاج به سمت جنوب. اولین کوچه سمت راست(مقدس یا یازدهم).ورود با خودرو از خیابان پانزدهم . پ 3. و 302. ط 3
02122385679 - 02122385718

مطب میرداماد

میرداماد. میدان مادر. خیابان سنجابی (بهروز). کوچه یکم سمت راست. پ 8 . و 17. ط2
02122904886 - 02122904887


ساعت کاری

شنبه - پنجشنبه :  21-15