هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 683

آزادی

آزادی

💠 دخترها و پسرهای نوجوان ارزش خانواده و اهمیت وجود آن را درك می‌كنند. می‌دانند خانواده است كه به آن‌ها هویت می‌بخشد، در كنار خانواده احساس امنیت می‌كنند و به‌خوبی می‌دانند تنها در خانواده می‌توانند آینده‌ی اجتماعی و فردی خود را پایه‌گذاری كنند.
💠 اما نوجوانی دورانی سرنوشت‌ساز‌ است و نوجوانان باید آزمون‌هایی دشوار را در این دوران پشت‌سر بگذارند. پس وظیفه‌ی ما، همدلی و درك و هم‌زمان مراقبت و حمایت از آن‌هاست.

💠 ناگهان، دختر نوجوان شما می‌خواهد به‌تنهایی به خانه‌ی دوستان، مهمانی، سینما یا باشگاه ورزشی برود. در سنین بالاتر، آن‌ها به ظاهر خود بیش‌تر توجه می‌كنند، نوع لباس پوشیدن خود را تغییر می‌دهند و تا جایی پیش می‌روند كه می‌خواهند در كنار دوستان‌شان به مسافرت بروند! ..... آن‌ها در این دوران، بدون مقدمه به‌سراغ پدر یا مادر می‌روند و می‌پرسند:


«پدر، می‌توانم...؟»،
«مادر، می‌شود...؟»،
«اجازه می‌دهید...؟»
اگر پاسخ شما مثبت باشد، نگرانی و اضطراب و تردید از تصمیم درست، دست از سرتان برنمی‌دارد و اگر پاسخ منفی بدهید، با كوه آتشفشان و واكنش‌های پیش‌بینی نشده روبه‌رو خواهید شد.

🔶 آزادی تا چه حد؟

💠 برخی از پدرها و مادرها، بسیاری از آزادی‌ها را از دختر‌شان دریغ می‌كنند. فعالیت‌های ورزشی و درسی فوق‌برنامه، تا حدودی این محدودیت‌ها را جبران می‌كنند اما این فعالیت‌ها نیز با نظارت شدید و دقیق پدر و مادر انجام می‌شود.
نباید فراموش كرد تعصب و سخت‌گیری بیش‌ازحد، گاهی پیامدها و واكنش‌هایی چون افسردگی، پرخاشگری و رفتار‌های متناقض دیگر رادر پی دارد.

💠 خانواده‌هایی كه به دخترهای‌شان آزادی منطقی و مناسب سن آن‌ها می‌دهند، در‌حقیقت، به آن‌ها یاد می‌دهند چه‌گونه در فضایی سالم به نقش اجتماعی خود در آینده شكل دهند. این دخترها ارزش ارتباطات را درك می‌كنند، كم‌تر دچار وابستگی‌های عاطفی مخرب می‌شوند و در روبه‌رو شدن با مسائل و مشكلات اجتماعی از مقاومت بیش‌تری برخوردارند. از طرفی، آزادی بیش‌ازحد نیز می‌تواند مانند سخت‌گیری و محدودیت بیش‌ازحد،خطرناك باشد.

💠 وقتی دختر شما دوران بلوغ را می گذراند نمی توان توقع داشت مانند دوران کودکی رفتار كند، بلكه رفتار شما نیز با او تغییر خواهد كرد. در این سن باید مراقبت را بیش‌تر به حمایت تبدیل كنید و به‌جای امر و نهی كردن و هشدار دادن، مثل یك دوست در كنار او گام بردارید و هر‌چه بیش‌تر با برقراری ارتباط و صحبت‌های دوستانه، نزدیكی و صمیمیت خود را به او نشان دهید. گاهی موفق خواهید بود ولی اغلب اوقات كار آسانی به نظر نمی‌رسد.

💠 هشیارانه منتظر فرصت مناسبی باشید تا درباره‌ی مطالب خاصی با او به صحبت بپردازید. جالب این‌جا‌ست كه مباحث عمیق و پر‌معنا، همیشه به‌طور ناگهانی رخ می‌دهند و اگر شما از این فرصت‌های ارزشمند استفاده نكنید، بی‌‌آن‌كه درباره‌ی عواقب آن بیندیشید، آن را از دست می‌دهید. بنابراین اگر دختر شما حرفی برای گفتن دارد، هرگز نگویید: «حالا نه ...»
«خیلی كار دارم‌‌...»
«باشد برای بعد‌...»،
«سرم شلوغ است...»،
«باید چند تلفن بزنم‌...» و مانند این‌ها.

💠 من نمی‌توانم حد و اندازه‌ی آزادی‌هایی را كه خانواده‌ها می‌توانند به فرزندان‌شان بدهند، تعیین كنم زیرا آیین‌ها و سنت‌ها و هم‌چنین رفتار و طرز فكر در هر شهر، كشور یا خانواده‌ای متفاوت‌ است. پس شما به‌عنوان پدر یا مادر باید این حدود را مشخص كنید و مسؤولیت عواقب آن را نیز به عهده بگیرید.اگر از زیر بار این مسؤولیت شانه خالی كنید یا در مواقع لزوم نتوانید حمایت خود را نشان دهید، دادن آزادی كار بیهوده است. دختر شما به حمایت، اعتماد و تشخیص درست شما نیاز دارد. اما این‌كه حدودی را كه شما تعیین كرده‌اید، رعایت كند یا نه، موضوع دیگری است و اگر گاهی با مخالفت یا اعتراض او روبه‌رو می‌شوید تعجب نكنید و از كوره در نروید؛ چراكه این كاملاً طبیعی است.

💠 فرزندان ما، باید راه‌شان را در زندگی پیدا كنند و مخالفت هم نوعی آزمون شخصیت و اظهار عقیده است، بنابراین تلاش كنید تا جایی كه می‌توانید عقایدتان را منطقی و واضح برای آن‌ها توضیح دهید.

💠 مارگوت كاسمن، روان‌شناس، می‌نویسد: «بلوغ، دوران خود‌خواهی، خودسری و تردید‌های گوناگون است. نوجوانان در این دوره چنان در خود غرق می‌شوند كه توجهی به دیگران ندارند و پدر و مادرها نباید انتظار داشته باشند دانه‌ای كه در كودكیِ آن‌ها كاشته‌اند، در بلوغ میوه‌ دهد. گاهی باید مدت‌ها برای آن انتظار بكشند.»

💠 به‌این‌ترتیب، با بروز هر اختلاف عقیده یا اعتراض كوچكی، #خشمگین نشوید و عجولانه قضاوت نكنید. شاید پس از گوش كردن به حرف‌های دخترتان، او شما را با دلایل منطقی متقاعد كند. كسی چه می‌داند، شاید به امتحانش بیارزد!
💠 دکتر مهدی قاسمی
روانپزشک و رواندرمانگر

 

گروه  تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ویان
مطب دکتر سامرند سلیمی

مطب سعادت آباد

سعادت آباد. میدان کاج به سمت جنوب. اولین کوچه سمت راست(مقدس یا یازدهم).ورود با خودرو از خیابان پانزدهم . پ 3. و 302. ط 3
02122385679 - 02122385718

مطب میرداماد

میرداماد. میدان مادر. خیابان سنجابی (بهروز). کوچه یکم سمت راست. پ 8 . و 17. ط2
02122904886 - 02122904887


ساعت کاری

شنبه - پنجشنبه :  21-15